API’s. Er wordt van alles over geschreven, maar je ziet ze nooit. Omdat API’s (Application Programming Interface) hun werk op de achtergrond doen, zijn ze allesbehalve sexy. Dat is in feite onterecht. Zonder API’s zouden veel systemen namelijk niet of nauwelijks geïntegreerd kunnen worden en zouden allerlei softwarecomponenten niet goed samenwerken. Deze blog is een bescheiden ode aan de API, maar wel één waar jij ook zomaar je voordeel mee zou kunnen doen.
Jouw data als halffabrikaat
Dat voordeel kan hem zitten in bepaalde data of software die jij in huis hebt en die ook voor anderen een meerwaarde hebben. Dat kan een product of dienst zijn die je al aanbiedt, maar net zo goed een interne applicatie die met enige aanpassing ook elders van pas kan komen. Hierbij fungeren API’s als een soort adapter tussen ongelijksoortige software en systemen. Omdat bij API’s de zogenoemde presentatielaag (of interface) ontbreekt, kan een derde partij het helemaal naar eigen inzicht vormgeven, of jouw data of software als ‘halffabrikaat’ verder verwerken in een eigen applicatie. Eindgebruikers merken hier in de regel niets van. In veel gevallen worden zulke diensten afgenomen in de vorm van een abonnement.
Met toestemming ‘na-apen’
Veel GPS-toepassingen maken bijvoorbeeld gebruik van API’s. En denk ook aan de reisinformatie en storingsmeldingen van de NS of het weerbericht dat in allerlei apps terugkomt. Je kunt een API dus zien als een uitbreiding op een bestaand systeem of software waarmee bestaande functionaliteit of data wordt ontsloten voor andere systemen. Ontwikkelaars krijgen zodoende op hun beurt toegang tot een enorme hoeveelheid aan oplossingen, die vervolgens eenvoudig gebruikt kunnen worden in een eigen applicatie. Een beetje ‘na-apen‘ dus, maar wel met wederzijds goedvinden en met win-win. Het kan dus zeker geen kwaad om eens strategisch naar de mogelijkheden voor een of meer API’s voor jouw bedrijf te (laten) kijken. Of er een aantal te laten ontwikkelen.
Verbreding van je dienstverlening
API’s kunnen een uitstekende tool zijn om jouw dienstverlening te verbreden en klanten, leveranciers of andere relaties aan je organisatie te binden. Daarnaast kun je ze aanbieden via een portal à la Marktplaats. Je bent in elk geval in goed gezelschap want veel grote bedrijven nemen het zeer serieus, zoals Netflix en de relatief nieuwe bunq bank.
Wil jij wel weten of je ongemerkt een kip met gouden eieren hebt rondlopen? Of ben je sowieso op zoek naar een partij voor wie API’s geen geheimen meer hebben? Neem dan eens contact met ons op via info@softwarefoundry.nl of 085 273 79 43.